Ashtanga yoga

Kenmerkend voor Ashtanga Yoga is het dynamisch uitvoeren van een vaste serie houdingen. Deze houdingen worden vloeiend aan elkaar verbonden door een combinatie van adem en beweging (vinyasa’s). Omdat er geen pauzes zijn tussen de houdingen, ontstaat er een soort ‘flow’. De bekendste serie houdingen is ‘de Primary Series’.

 

Een ander belangrijk onderdeel van Astanga Yoga is het gebruik van een speciale ademhalingstechniek, de Ujjayi ademhaling. Deze techniek helpt om de energiestromen in het lichaam te intensiveren en meer warmte te creëren, waardoor je gaat transpireren en overtollige gifstoffen afvoert. Het kenmerkende zacht ruisende keelgeluid van de Ujjayi ademhaling is tevens een focuspunt. Uiteindelijk gaan adem en beweging in elkaar op en dit bevordert een rustige, meditatieve toestand.

 

Grondlegger van Ashtanga Yoga is Sri K. Pattabhi Jois, die òp zijn beurt deze series weer van zijn meester Krishnamacharya leerde. Ashtanga staat voor ‘acht ledematen’ verwijzend naar de acht ledematen van yoga die de oude Indiase wijze Patanjali beschrijft in de ‘Yoga Sutra’s’. Asana(lichaamshoudingen) en Pranayama (ademhalingsoefeningen) zijn hier twee van.

 

Meestal wordt Ashtanga Yoga als een “led class” gegeven.  De docent stuurt de groep mondeling aan. Daarmee geeft hij ook het cadans aan van de ademhaling en bewegingen. Oorspronkelijk echter werd Ashtanga Yoga één op één van leraar op leerling doorgegeven en oefende de leerling zelfstandig de houdingen (dus zonder mondelinge aansturing en op zijn eigen tempo) onder begeleiding van de docent die wel regelmatig persoonlijke aanwijzingen en adjustments gaf. Op deze manier is Asthanga Yoga nog steeds te beoefenen, maar dan onder de naam ‘Mysore Style’.

Kies voor:

  • Een mat met een goede grip, niet te dik

  • Riem en/of een blok

  • Aansluitende kleding/ dry fit

  • Handdoekje