Pilates

Pilates is een bewegingsmethode welke is ontwikkeld door Joseph Pilates (1880-1967). Pilates is dé core-training als basis voor alle trainingen, sporten, dans en yoga. Joseph Pilates geloofde dat deademhaling, houding en leefstijl van de mens de basis is van de gezondheid van de mens. ‘Breathing is the first act of life and the last’ Joseph Pilates. Hierdoor ontwikkelde hij een unieke serie fysieke oefeningen welke helpen bij het verbeteren van de houding, coördinatie, balans, kracht, flexibiliteit en ademhaling.


Wat de bewegingsmethode van Pilates bijzonder maakte, is dat Pilates er in geloofde dat elke beweging vanuit een centraal punt komt, namelijk je core, het centrum van je lichaam. Als je de spieren van je centrum goed aanspant, zou dat ten goede komen aan de gewrichten waardoor we minder last van slijtage krijgen. Een sterke kern geeft je met elke activiteit meer kracht en balans en vermindert het risico op blessures. Daarom is het zo goed om deze stabiliteit van je kern te trainen: het korset van spieren rondom je rug, buik en heup/bekken. Deze spieren gebruik je dagelijks bij vrijwel alles wat je doet. Pilates noemde dat centrum, het ‘powerhouse’.


Wat is het verschil tussen pilates en yoga? En wat zijn de overeenkomsten?

Belangrijk om te weten is dat pilates en yoga geen concurrenten van elkaar zijn. Wanneer je pilates doet, kun je er prima yoga naast gaan doen en andersom. Het zijn eigenlijk zusjes van elkaar. Yoga en pilates zijn beide bewegingsvormen die erg gefocust zijn op het bewust worden van het eigen lichaam. Houding en ademhaling zijn in beide bewegingsvormen de basis.


Yoga bestaat uit een reeks vaste houdingen, terwijl de bewegingen bij pilates heel dynamisch zijn. Bij yoga ligt de nadruk op het vinden van balans tussen lichaam en geest, terwijl bij pilates de nadruk ligt op het juist uitvoeren van de oefeningen. Yoga is een combinatie van bewegen en mediteren met als doel de eenwording van geest en lichaam. Je werkt aan je lichaam, maar je geest is net zo belangrijk.

Pilates is een methode waarbij de focus ligt op het verbeteren van je houding. Het is de ideale methode om van blessures af te komen. Het is meer een sport en minder gericht op verdieping van je geest.


Pilates wordt ook therapeutisch gebruikt. De therapie kan behulpzaam zijn bij revalidatie voor zieken en bij chronische aandoeningen. Het helpt bij het herstel van blessures en fysieke ongemakken. Wereldwijd gebruiken fysiotherapeuten de Pilates methode als aanvulling op de reguliere behandeling.

Kies voor:

  • een wat dikkere mat, 6 mm
  • een yoga handdoek
  • aansluitende kleding waarin goed kunt bewegen
  • eventueel toesox