Yin yoga

In yin yoga richt alles zich op herstel, zakken en ontspannen, kalmeren en voeden. Zo ontstaat weer balans en kun je opladen door juist zo min mogelijk te doen. 

In yin yoga kunnen de lagen van het fysieke, emotionele, mentale tot aan het energetische helemaal tot rust komen. Met behulp van kussens en dekens kan het lichaam een bepaalde houding een wat langere tijd zonder inspanning aannemen en zo een diep herstellend effect genereren. 

Daarbij speelt de aandacht (mindfulness) en adem een grote rol. Helemaal aanwezig zijn in een houding en deze diep laten inwerken. 

 

Deze vorm van yoga is dan ook zeer geschikt voor iedereen die behoefte heeft aan rust en herstel. Je kunt deelnemen aan deze les ongeacht leeftijd, lichaamsbouw, of ervaring. 
Ook bij blessures, burn-out klachten, of andere fysieke en mentale klachten kan yin yoga een verademing zijn. Letterlijk en figuurlijk. Beter nog is niet wachten totdat er een disbalans in lijf en leden ontstaat, maar jezelf rust en herstel gunnen, als een essentiële levensbehoefte.

 

Yin yoga is een tegenhanger van de actieve yogastijlen zoals ashtanga yoga en vinyasa yoga. Bij yin yoga worden houdingen lange tijd aangehouden (4 tot 10 minuten) in volledige ontspanning. Yin yoga wordt ook wel “bewegend mediteren” genoemd omdat je tijd hebt om te ontdekken wat je voelt in de yin-houdingen.

Kies voor:

  • een wat dikkere mat, 6 mm
  • meditatiekussen, blok en/of bolster
  • makkelijk zittende en warme kleding (laagjes)
  • eventueel yogasokken (Soxs)